Znevýhodněný žák

Kód: EM0377461
Značka: Grada
284 Kč
5-7 prac. dnů

Deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu

Detailní informace

Detailní popis produktu

Odborná publikace renomovaných autorů reaguje na významné legislavně-správní i metodické změny v našem školství a také na potřebu podpůrných opatření u dětí, které se potýkají při vzdělávání s různými potížemi a deficity, což může vést – mimo jiné – ke specifickým poruchám učení a chování.? Kniha je přínosem nejen pro speciální pedagogy a psychology, ale především pro učitele mateřských škol a prvního stupně běžných škol, stejně jako pro studenty pedagogických oborů. Dozvědí se vše podstatné o dopadu tohoto typu postižení na vzdělávání dětí předškolního a mladšího školního věku a o jejich diagnostice a intervenci. Přidanou hodnotou knihy je diagnostická příloha, která je přehledně zpracovaná tak, aby podle ní mohli nejen poradenští pracovníci, ale i učitelé ohodnotit jednotlivé dílčí funkce (např. percepční, kognitivní nebo motorické), jejichž deficit může vést ke specifickým poruchám učení a chování. Tento materiál, standardizovaný na populaci českých žáků, nebyl dosud nikde publikován.

obsah

Úvod
1. Terminologické vymezení deficitů dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu 
(Milan Valenta)

2. Deficity dílčích funkcí v kontextu učení a poznávání dětí a žáků (Lenka Morávková Krejčová)
    2.1 Rozhovory s rodiči dětí s deficity dílčích funkcí
    2.2 Možnosti diagnostiky dílčích funkcí
          2.2.1 Statická neboli tradiční diagnostika
          2.2.2 Dynamická diagnostika
          2.2.3 Základní rozdíly mezi statickou a dynamickou diagnostikou
          2.2.4 ACFS – Dynamická diagnostika kognitivních funkcí u dětí
    2.3 Odraz deficitů dílčích funkcí v osvojování trivia
    2.4 Souvislost problematiky deficitů dílčích funkcí a funkcí exekutivních
          2.4.1 Exekutivní funkce
          2.4.2 Metakognitivní strategie
3. Stimulace dílčích kognitivních funkcí v procesu rozvíjení čtenářských kompetencí žáků s lehkým mentálním postižením (Bibiána Hlebová)
    3.1 Kognitivní aspekty stimulace čtenářských kompetencí žáků s lehkým mentálním postižením
          3.1.1 Vizuální percepce
          3.1.2 Auditivní percepce
          3.1.3 Prostorová orientace
          3.1.4 Krátkodobá verbálně-akustická paměť
          3.1.5 Auditivně-vizuální a vizuálně-auditivní itermodální vztahy
          3.1.6 Vnímání časové posloupnosti
    3.2 Metody a výzkum kognitivního stimulačního programu
    3.3 Východiska kognitivního stimulačního programu
4. Aplikace kognitivně-stimulačního programu čtenářských kompetencí žáků s lehkým mentálním postižením (Bibiána Hlebová)
    4.1 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – E. Gašparová: Červená taštička
    4.2 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – M. Ďuríčková: Jehňátko v batohu
    4.3 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – L. N. Tolstoj: Děd a vnouček
    4.4 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – M. Ďuríčková: Hody
    4.5 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – V. Kalná: Zvonečkový obchod
    4.6 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – M. Ďuríčková: Kaštánek na výletě
    4.7 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – I. Čierny: Jak dohonit sluníčko
    4.8 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – M. Ďuríčková: Čí je to kočka?
    4.9 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – V. Kalná: Sourozenci
    4.10 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – V. Karasová: Lidka
    4.11 Stimulační úlohy při práci s literárním textem – Kohout a liška (lidová bajka)
5. Podnětový materiál pro diagnostiku deficitů dílčích funkcí (Milan Valenta, Jaromír Maštalíř, Dita Finková, Libuše Ludíková)
    5.1 Mateřská škola
5.1.1 Subtesty
    5.2 Základní škola – 1. ročník
          5.2.1 Subtesty
6. Děti a žáci s oslabením kognitivního výkonu (Milan Valenta, Lenka Morávková Krejčová)
    6.1 Diagnostika dětí a žáků s oslabením kognitivního vývoje
          6.1.1 Pozorování
          6.1.2 Rozhovor
          6.1.3 Analýza výsledků činností
          6.1.4 Současné trendy v pedagogické diagnostice
    6.2 Ontogeneze – vývojové milníky zdravého dítěte
          6.2.1 Kojenec
          6.2.2 Batole
          6.2.3 Dítě předškolního věku
          6.2.4 Žák mladšího školního věku
          6.2.5 Diferenciální diagnostika
7. Speciálněpedagogická intervence u dětí a žáků s deficity dílčích funkcí a s oslabením kognitivního výkonu (Lenka Morávková Krejčová, Miluše Hutyrová, Milan Valenta, Jana a Paul Baptie)
    7.1 Program instrumentálního obohacení Reuvena Feuersteina – FIE
          7.1.1 Teoretická východiska
          7.1.2 Teorie strukturální kognitivní modifikovatelnosti
          7.1.3 Cíl a dílčí cíle programu instrumentálního obohacení – FIE
          7.1.4 Systém cílů a dílčích cílů zaměřený na potřeby určité populace
          7.1.5 Vlastnosti instrumentálního obohacení
          7.1.6 FIE Standard
          7.1.7 Využití programu
    7.2 Strassmeierova metodika
    7.3 Stimulační program pro předškoláky a děti s odloženou školní docházkou Maxík
          7.3.1 Dílčí funkce posilované programem Maxík
    7.4 KUPREV/KUPOZ a další programy
    7.5 HYPO
    7.6 Metoda dobrého startu
    7.7 Arteterapeutické/filetické postupy
    7.8 HANDLE přístup aneb Možné důvody, proč je pro některé děti těžké učit se a uspět ve škole
Shrnutí
Summary
Přílohy
Literatura
Věcný rejstřík
Jmenný rejstřík




Autor: Milan Valenta
Vazba: paperback
Formát: 151 x 240 x 16 mm
Počet stran: 224
Vydáno: 2020

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: