Provozní opatření COVID-19 najdete zde.
LETNÍ PROVOZ najdete zde.

Vady řeči u dětí

Kód: EM0266508
Tip
Neohodnoceno
Značka: Grada
284 Kč
Skladem (2 ks)
Pomozme dětem, aby se naučily správně mluvit!

Detailní informace

Detailní popis produktu

Pomozme dětem, aby se naučily správně mluvit! Počet těch, které trpí vadami řeči, v současné době výrazně narůstá. Může za to virtuální komunikace prostřednictvím mobilů a internetu, která omezuje běžnou komunikaci v rodinách? Nebo je to obrovská nabídka her a zábavy, jež se na děti valí a přikovává je osamělé k obrazovkám, monitorům a displejům?
Publikace se snaží podívat se na tento problém z hlediska klinické logopedie. V první řadě je kniha určena pracovníkům ve zdravotnictví, ve školství a v sociálních zařízeních, kteří musí pečlivě a individuálně zvažovat vývoj řeči u každého dítěte. Důležité informace však poskytuje také rodičům a dalším příbuzným dětí, které mají se svým mluveným projevem potíže. Autorka, zkušená klinická logopedka, uvádí ověřené postupy při nápravách poruch řeči a také četné inspirativní možnosti pro podporu zdárného vývoje řeči dítěte od nejútlejšího věku. Pro praxi slouží užitečná cvičení a hry s řadou návodů, jak zábavnou formou učit jednotlivé hlásky, procvičovat grafomotoriku a současně rozvíjet slovní zásobu. Praktická část je doplněna metodikou práce včetně odborných logopedických dotazníků, které slouží k diagnostice, terapii, rehabilitaci i nutné prevenci poruch řeči u dětí.

Z obsahu:
1. Logopedie a její poslání
1.1 Logopedické vyšetření dítěte
2. Dorozumívání
2.1 Dorozumívání u lidí, řeč
2.1.1 Mluva, hlas
2.1.2 Mluvidla, tvorba hlásek
2.2 Jazyk vyjádřený graficky, písmo
2.3 Dorozumívání posunky, znakový jazyk
2.4 Hlas
2.4.1 Vývoj dětského hlasu
3. Vývoj řeči
3.1 Fylogenetický vývoj řeči
3.1.1 Brocovo a Wernickeovo centrum řeči
3.1.2 Vývoj dominantních hemisfér
3.2 Ontogenetický vývoj řeči
3.2.1 Přehled vývoje dětské řeči od narození do čtyř let věku
3.2.2 Předpoklady normálního vývoje řeči
3.2.3 Možnost stimulace vývoje řeči
4. Poruchy dětské řeči
4.1 Poruchy vývoje dětské řeči
4.1.1 Opožděný vývoj řeči při poruchách sluchu
4.1.2 Opožděný vývoj řeči při poruše mluvidel
4.1.3 Opožděný vývoj řeči při poruše intelektu
4.1.4 Opožděný vývoj řeči při poruchách jemné motoriky
4.1.5 Poruchy vývoje řeči při onemocnění centrální nervové soustavy
4.1.6 Porucha vývoje řeči při nedostatku řečových impulzů nebo negativních vlivech z okolí
4.1.7 Vývoj řeči u dětí s těžkou poruchou zraku
4.2 Pervazivní vývojové poruchy (autismus, poruchy autistického spektra)
4.2.1 Autismus
4.2.2 Aspergerův syndrom a Kannerův autismus
4.2.3 Rettův syndrom
4.2.4 Terapie pervazivních poruch (poruch autistického spektra)
4.3 Mutismus, elektivní mutismus
4.4 Myasthenia gravis
4.5 Poruchy plynulosti řeči
4.5.1 Koktavost
4.5.2 Breptavost
4.6 Poruchy zvuku řeči
4.6.1 Poruchy hlasu
4.6.2 Poruchy článkování mluvy (artikulace)
4.7 Genetické syndromy spojené s poruchami řeči
4.7.1 Downův syndrom
4.7.2 Další genetické syndromy ovlivňující nepříznivě dětskou řeč
4.8 Různé formy jazykových poruch u dětí
4.9 Specifické jazykové poruchy
4.10 Další faktory spojené s jazykovými poruchami
4.11 Důležitost anamnézy pro posouzení dětských poruch řeči
5. Prevence a vyšetření poruch řeči
5.1 Prevence poruch řeči
5.2 Instrukce pro vedení orofaciálního vyšetření
5.2.1 Význam vyšetření
5.2.2 Další postup – cílené vyšetření
5.2.3 Vyšetření jazyka
5.2.4 Vyšetření zubů, dásní, patra
5.2.5 Další vyšetření dutiny ústní a hltanového vchodu
6. Komunikace
6.1 Alternativní a augmentativní komunikace
6.1.1 Instruktáž rodičům pro nácvik alternativní komunikace PECS (VOKS)
6.2 Některé zásady, postupy a dovednosti pro vedení správné komunikace
6.2.1 Vedení rozhovoru
6.2.2 Naslouchání
6.2.3 Empatie
6.2.4 Porozumění
6.2.5 Nonverbální komunikace
6.3 Jak u dítěte podnítit nebo podpořit komunikaci
6.3.1 Logopedická spolupráce s rodinou dítěte
6.3.2 Logopedická péče v domácím prostředí dítěte
PŘÍLOHY
Dotazník – Obecná anamnéza
Protokol orofaciálního vyšetření a screeningu sluchu
Aktivity pro období 0–6 měsíců
Podněcování silnějšího sání
Drobné pohrávání
Masáž dásní
„Zkoumání ústy“
Aktivity pro období 6–12 měsíců
„Ksichtíky“
Hra se zrcadlem
Aktivity pro období 12–18 měsíců
Chutě a chuťovky
Jak se dostat až k pusince
Tákhle veliký! A teď se protáhneme!
Aktivity s bublifukem
Napodobujeme pohyby jazyka
Cucání, srkání brčkem
Využití hudby k rozvoji orálně-motorických dovedností
Aktivity pro věkové období 18–36 měsíců
Zdokonalování žvýkání a pohybů čelistí
Elektrický zubní kartáček
Špulení rtů a pusinkování
Holičství
Tělesným pohybem pomáháme ústům
Lízátka
Ohnout se, natáhnout a dotknout se hvězd
Fuky fuk
Protahování a masírování rtíků
Co je v té kabelce?
Namoč a tiskni, namoč a foukni, bagruj a slož
Pochodová kapela
Aktivity pro věkové období 3–5 let
Foukání do vatových kuliček
Kyselá hra
Foukací fixy
Nafukujeme balonky
Olizování razítek
Husté koktejly a srkátka
Kde jsem se tě dotkl/a?
Jednotná měřítka vývoje
0–3 měsíce
4–6 měsíců
7–9 měsíců
10–12 měsíců
13–15 měsíců
16–18 měsíců
19–24 měsíců
25–30 měsíců
31–36 měsíců
37–42 měsíců
43–48 měsíců
Použitá a doplňující odborná literatura


Autor: Ilona Kejklíčková
Vazba: brožovaná bez přebalu lesklá
Formát: 167 x 240 x 12 mm
Počet stran: 224
Vydáno: 2016

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Přidat komentář
Nevyplňujte toto pole: