Psychologie pro studenty pedagogických oborů

Kód: EM0347441
Novinka
Značka: Grada
292 Kč
5-7 prac. dnů
Publikace je určená studentům pedagogických oborů – budoucím učitelům, kteří budou pracovat s dětmi mladšího a staršího školního věku, tedy se žáky základní školy.

Detailní informace

Detailní popis produktu

Kniha umožňuje studentům nahlédnout do psychologických disciplín ze tří úhlů pohledu: učitele-edukátora, který by měl být vybaven základními znalostmi z obecné, vývojové, pedagogické a sociální psychologie, jakož i i z psychoterapie; učitele-kolegy, jenž by měl být seznámen se základními poznatky z oblasti psychologie práce; a učitele-vědecko-výzkumného pracovníka, který by měl být seznámen s designem a realizací výzkumné činnosti v pedagogickém procesu.
Celý text doprovázejí četné příklady z praxe autorek a bohatý poznámkový aparát.

Obsah
1. Nahlédnutí do obecné psychologie
1.1 Psychologie a její cíle
1.2 Dělení psychologických odvětví
1.3 Významné psychologické směry
1.4 Základní psychologické pojmy
1.5 Kognitivní procesy
1.5.1 Pozornost
1.5.2 Paměť
1.5.3 Myšlení
1.6 Emocionální procesy
2. Nahlédnutí do vývojové psychologie
2.1 Charakteristika období mladšího školního věku
2.1.1 Rozvoj poznávacích procesů
2.1.2 Rozvoj morálky
2.1.3 Genderové role, dětská kresba, vývoj identity a sociální vývoj
2.1.4 Školní prostředí, učitel, osobnost učitele a jeho vliv na morální vývoj žáka
2.1.5 Škola, technologie a učení
2.1.6 Současný životní styl
2.2 Charakteristika období staršího školního věku
2.2.1 Rozvoj pohlavního dozrávání
2.2.2 Rozvoj poznávacích procesů
2.2.3 Rozvoj identity
2.2.4 Rozvoj mravních norem a společenských hodnot
2.2.5 Vztahy s rodinou
2.2.6 Vztahy s vrstevníky
2.2.7 Subkultura mládeže a rizika chování dospívajících
2.2.8 Přístup k dospívajícím s rizikovým chováním
3. Nahlédnutí do pedagogické psychologie
3.1 Učení a vybrané pedagogické pojmy
3.1.1 Druhy učení
3.1.2 Zákony učení
3.2 Emoce žáka v podmínkách pedagogického procesu
3.2.1 Emoce a mladší školní věk
3.2.2 Emoce a starší školní věk
3.2.3 Faktory ovlivňující citovou a emoční rozdílnost mezi jedinci
3.3 Motivace žáka v pedagogickém procesu
3.3.1 Motivační faktory
3.3.2 Odměny a tresty
3.4 Osobnost a vybrané osobnostní dispozice v pedagogickém procesu
3.4.1 Inteligence a příbuzné pojmy
3.4.2 Nadání
3.4.3 Orientace na výkon
3.4.4 Naučená bezmocnost
3.5 Sebesystém (sebepojetí) žáka
3.5.1 Sebesystém a jeho složky
3.5.2 Sebesystém žáka a škola
3.6 Atribuce v pedagogickém procesu
3.6.1 Atribuční tendence
3.6.2 Atribuční styly žáků
3.6.3 Volba atribučního stylu
4. Nahlédnutí do sociální psychologie
4.1 Sociální skupina
4.1.1 Pojem „sociální skupina“
4.1.2 Skupinová struktura
4.1.3 Charakteristika a funkce skupinových norem
4.1.4 Postup osvojování skupinových norem
4.2 Konformita, příbuzné pojmy a výzkumy
4.2.1 Nekonformita versus nezávislost
4.2.2 Skupinový nátlak
4.2.3 Výzkum konformity
4.3 Socializace
4.3.1 Vývoj morálky
4.4 Sociální percepce
4.4.1 Percepční akcentace
4.4.2 Percepční obrana způsobující zkreslení
4.4.3 Formování dojmu a chyby v sociální percepci
5. Nahlédnutí do psychoterapie
5.1 Psychoterapie v dětském věku
5.1.1 Prostředky psychoterapeutické činnosti s dětmi
5.2 Rodinná psychoterapie
5.3 Děti zanedbané a deprivované
5.4 Cíle dětské psychoterapie a poradenství
6. Nahlédnutí do psychologie práce
6.1 Mobbing
6.1.1 Charakteristika pojmu
6.1.2 Příčiny vzniku mobbingu
6.1.3 Strategie mobbingu
6.1.4 Oběť mobbingu
6.1.5 Pachatel mobbingu (mobber)
6.1.6 Další varianty mobbingu
6.1.7 Následky mobbingu
6.1.8 Obrana proti mobbingu
6.1.9 Důvody výskytu mobbingu v současné době
6.2 Syndrom vyhoření (burnout)
6.2.1 Vymezení pojmu a příznaky syndromu vyhoření
6.2.2 Profese s nejčastějším výskytem syndromu vyhoření
6.2.3 Postup rozvoje syndromu vyhoření
6.2.4 Příčiny vzniku syndromu vyhoření
6.2.5 Pracovní podmínky a vznik syndromu vyhoření
6.2.6 Dopad syndromu vyhoření na člověka
6.2.7 Prevence a možnosti předcházení vzniku syndromu vyhoření
6.2.8 Možnosti odborné pomoci pro jedince trpící syndromem vyhoření
7. Výzkumné šetření syndromu vyhoření ve vztahu k životní spokojenosti učitelů
7.1 Teoretický rámec výzkumu
7.1.1 Sydrom vyhoření
7.1.2 Životní spokojenost
7.2 Cíle výzkumu a hypotézy
7.3 Metodologie
7.3.1 Statistické zpracování
7.4 Charakteristika zkoumaného vzorku a sběr dat
7.5 Výsledky šetření
7.5.1 Limity studie
7.6 K platnosti hypotéz
7.7 Diskuse
7.8 Závěr
Souhrn
Summary
O autorkách
Z odborných recenzí
Použitá literatura
Věcný rejstřík
Jmenný rejstřík


Autor: Pugnerová Michaela a kolektiv
Vazba: paperback
Formát: 167 x 240 x 30 mm
Počet stran: 528
Vydáno: 2019

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: