Psychologie učení

Kód: EM0380554
Značka: Grada
303 Kč
5-7 prac. dnů

Teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi

Detailní informace

Detailní popis produktu

Fenomén učení hraje v životě všech lidí prvořadou roli – setkáváme se s ním od kolébky až do nejvyššího stáří. Kniha klade důraz nejen na klasické teoretické koncepce učení, ale i na aktuální problémy ve výchovně-vzdělávací praxi. Autor vychází ze současného názorového trendu v zahraniční psychologii a pedagogice, založeného na přesvědčení, že objasňování a ovlivňování veškerých edukačních procesů ve školním i jiném prostředí musí být podloženo důkazy. Proto je velká pozornost věnována výzkumům učení, jejich metodám a výsledkům, a to i těm, které jsou v českém prostředí málo známé nebo mohou být pro čtenáře jinak pozoruhodné. Kniha je určena studentům pedagogických a psychologických oborů, učitelům a výzkumným pracovníkům ve společenskovědní oblasti.

Z obsahu
Předmluva
Charakter této knihy
Obsahová struktura knihy

1. Co je učení?

    1.1 Obecné definice fenoménu učení
          Jaké definice učení se uplatňují v zahraničí?
    1.2 Faktory životních situací, v nichž dochází k učení
    1.3 Druhy reálných procesů učení
   
2. Teorie učení a psychologie učení
    2.1 Historické kořeny teorie učení
    2.2 Teorie učení v rámci vývoje psychologické vědy
    2.3 Dnešní stav psychologie učení
          Kognitivní teorie učení
          Jaký význam má Bloomova taxonomie pro psychologii učení?
          Kontextově zakotvené teorie učení
          Nové pojetí: learning sciences / vědy o učení
    2.4 Stav psychologie učení v České republice
   
3. Učení a inteligence
    3.1 Učení a variabilita inteligence
    3.2 Výzkumná zjištění o vztahu inteligence a učení
          Předpoklady k učení a kompetence k učení
          Existuje etnická a rasová determinovanost předpokladů k učení?
          Co je toho příčinou?
   
4. Styly učení
          Co vlastně znamená pojem „styl učení“?
    4.1 Diagnostika a klasifikace stylů učení
    4.2 Souvislosti a efekty stylů učení
          Učební styly a anxieta z matematiky
          Styly učení a různé obory školního vzdělávání

5. Přístupy k učení
          Fenomenografie a subjektivní pojetí učení

6. Učení a motivace
          Je možno motivaci k učení měřit? Pokud ano, jakými nástroji?
          Je motivace k učení odlišná podle pohlaví žáků?
          Z čeho vznikají individuální rozdíly ve výkonové motivaci? A jsou ovlivňovány různými styly výchovy dětí v rodinách?
          Je možno zjišťovat motivaci k učení již u dětí předškolního věku?

7. Učení a komunikace
          Čím je Gavorovo dílo tak významné i pro psychologii učení?
          Jaký vztah má teorie a výzkum pedagogické komunikace k psychologii učení? Co jí přináší?
          Jaké jsou charakteristiky současné výukové komunikace?
          Jak funguje percipované učení žáků ve výuce?
          Jak působí na učení žáků komunikační klima ve třídě?
          Jak mnoho se žáci učí ve školních třídách?
          Jaké příležitosti k učení mají žáci během výuky?
          Co to znamená ve vztahu k realizaci učení u žáků?
          Je účelem školního učení osvojování kompetencí?
          Existují ve výukové komunikaci rozdíly mezi učiteli a učitelkami?

8. Učení a různá prostředí
          Co je učební (edukační) prostředí?
    8.1 Rodina jako učební prostředí
          Jaké jsou charakteristiky procesů učení v rodině?
          Jak mnoho se děti předškolního věku učí z moderních technologií?
          Jak se učí děti z televize?
          Co se děti učí z předčítání knih?
          Co víme o podpoře učení českých dětí prostřednictvím předčítání knih v rodinách?
          Akademické učební klima v rodinách?
    8.2 Třída jako učební prostředí
          Co je učební prostředí školní třídy a učební klima?
          Jakými metodami lze učební prostředí a klima třídy zjišťovat a hodnotit?
          Jaké je edukační klima v českých třídách?
          Co je klima výuky a jak se měří?
          Může být učení žáků ovlivňováno klimatem vytvářeným učiteli?
          Může být učení žáků ovlivňováno učitelovým pojetím výuky?
    8.3 Škola jako učební prostředí
          Jak je zkoumání kvality a efektivity škol přínosné pro explanaci učení žáků?
          Jak se dá měřit klima školy a jeho (možný) vliv na učení žáků?
          Jaká je užitečnost výzkumů klimatu školy pro explanaci učení žáků?
    8.4 Pracoviště jako učební prostředí

9. Sebeřízené/autoregulované učení
    9.1 Autoregulované učení ve vzdělávání mládeže
          Co jsou strategie učení?
          Jak působí v autoregulaci učení motivační a emoční faktory?
          Jaký význam má zkoumání autoregulovaného učení pro edukační praxi
    9.2 Autoregulované učení ve vzdělávání dospělých

10. Učení z textu
      10.1 Zkoumání procesu učení z textu
             Co je podstatou učení z textu?
             Jak se rozvíjí porozumění textu s rostoucím věkem?
             Jaké styly učení z textu používají studenti gymnázia?
             Jaké styly učení z textu používají dospělí?
             Které metody se používají pro zjišťování porozumění textu?
             Porozumění textu a elaborace s jeho obsahem v hromadných testech čtenářské gramotnosti
             Učení z textu a čtenářská gramotnost
             Nový přístup: Jak učení z textu aktivuje mozkové vlny?
      10.2 Text jako determinanta učení
             Jak se chápe pojem „text“ a „didaktický text“?
             Které parametry didaktických textů ovlivňují učení?
             Jak je využíván aparát řízení učení v učebnicích?
             Učení z obrazových složek učebnic
             Interaktivní učebnice

11. Učení jazyka
      11.1 Specifický typ učení z jazykového inputu
             Kdy a jak se u dětí vytvářejí základy jazykové a komunikační kompetence na základě učení?
      11.2 Metody pro zkoumání učení jazyka u dětí

12. Jak funguje psychologie učení ve světě
      12.1 Výzkumná centra pro psychologii učení
      12.2 Vědecké asociace psychologie učení / věd o učení
             EARLI
             EERA
             AERA
             ISLS
      12.3 Významné monografie a encyklopedie k výzkumu učení
      12.4 Časopisy orientované na výzkumy učení
   
Závěr
Příloha
Literatura
Seznam rámců, tabulek a obrázků
Rejstřík 



Autor: Jan Průcha
Vazba: Kniha, paperback
Formát: 145 x 207 x 16 mm
Počet stran: 272
Vydáno: 2020

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: