Pedagogika

Kód: EM0371847
Značka: Grada
413 Kč
Skladem (1 ks)

Publikace slouží k základní orientaci v pedagogice jako moderní vědě. Je koncipována jako učebnice základů pedagogiky a didaktiky s úvodem do sociální pedagogiky, pedagogického výzkumu a diagnostiky žáka. Poskytuje nové pohledy na výchovu a vzdělávání a otevírá prostor k rozvoji samostatného pedagogického uvažování.

Detailní informace

Detailní popis produktu

Publikace slouží k základní orientaci v pedagogice jako moderní vědě. Je koncipována jako učebnice základů pedagogiky a didaktiky s úvodem do sociální pedagogiky, pedagogického výzkumu a diagnostiky žáka. Poskytuje nové pohledy na výchovu a vzdělávání a otevírá prostor k rozvoji samostatného pedagogického uvažování.

 

Základním cílem učebnice je především podporovat tvořivost a prostřednictvím variabilních úkolů a otázek umožnit reflexi vlastního učení. Nejde tedy o pouhé zvládnutí teorie poznání z oblasti výchovy a vzdělávání, ale především o hledání jeho smyslu a vývoje v různých kontextech. Naučíte se:
 
• porozumět pedagogice jako vědě o člověku
• pochopit proměny pedagogiky v 21. století s ohledem na digitalizaci vzdělávání a okolního světa
• používat kritické myšlení při hodnocení změn, inovací a situací v pedagogickém procesu
 
Druhé vydání knihy reaguje na současné proměny výchovy a vzdělávání v souvislosti s koncepty Průmysl 4.0 a Práce 4.0. Do textu jsou zařazeny nové informace a úkoly, které potvrzují nezbytnost změn v tomto ohledu.
 
Kniha je určena především studentům středoškolského pedagogického vzdělávání a studujícím učitelství na pedagogických i jiných fakultách, ale také začínajícím učitelům, vychovatelům a všem ostatním, kteří mají touhu po vědění a zajímá je putování pedagogickou teorií a praxí.
 

Z obsahu knihy Pedagogika

Předmluva
1. Pedagogika jako věda o člověku

    Úvod
    1.1 Znaky pedagogiky jako vědy
    1.2 Historický kontext vývoje pedagogiky jako vědy
    1.3 Předmět pedagogiky
    1.4 Struktura pedagogických disciplín
    1.5 Základní pedagogické kategorie
    Závěr a shrnutí
    Použitá a doporučená literatura
2. Výchova jako cesta k porozumění sobě a druhým
    Úvod
    2.1 Základní východiska výchovy
          2.1.1 Historická východiska a výchova
          2.1.2 Vybraná filozofická východiska a výchova
          2.1.3 Další východiska výchovy
    2.2 Výchova a její procesuální pojetí
          2.2.1 Výchovný proces a jeho systém
          2.2.2 Cíle výchovy
          2.2.3 Podmínky výchovy
          2.2.4 Prostředky výchovy
          2.2.5 Výsledky výchovy
    2.3 Pojetí subjektu a objektu ve výchově a způsob výchovy
    2.4 Výchova jako proces humanizace člověka
    2.5 Výchova na prahu třetího tisíciletí
          2.5.1 Výchova a její perspektivy v digitalizované společnosti
    Závěr a shrnutí
    Použitá a doporučená literatura
3. Inovace a změny ve výchově a vzdělávání
    Úvod
    3.1 Inovace ve výchově a vzdělávání
    3.2 Změny ve vzdělávání a výchově v české škole
          3.2.1 Kurikulární souvislosti a transformace obsahu vzdělávání
    3.3 Výchova a vzdělávání v pojetí vybraných modelů škol
          3.3.1 Model školy orientovaný na učivo a učitele, transmisivní model školy
          3.3.2 Model školy orientovaný na žáka, konstruktivní model školy
    3.4 Inkluzivní škola a vzdělávání jako cesta k respektování odlišností a práv každého dítěte
    Závěr a shrnutí
    Použitá a doporučená literatura
4. Úvod do pedagogického výzkumu a základy pedagogicko-psychologické diagnostiky žáka
    Úvod
    4.1 Pedagogický výzkum a jeho analýza
          4.1.1 Typologie pedagogického výzkumu
    4.2 Výzkumné metody v pedagogickém výzkumu
          4.2.1 Metoda pozorování
          4.2.2 Interview (metoda rozhovoru)
          4.2.3 Metoda dotazníku
          4.2.4 Další metody pedagogického výzkumu
    4.3 Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka
          4.3.1 Pedagogicko-psychologická diagnostika a její průběh
          4.3.2 Vybrané oblasti pedagogicko-psychologické diagnostiky žáka
          4.3.3 Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka a individuálně vzdělávací plán (IVP)
    Závěr a shrnutí
    Použitá a doporučená literatura
5. Výukový proces a pedagogické projektování
    Úvod
    5.1 Výukový proces jako systém prvků a vztahů
          5.1.1 Kategorie cíle ve výukovém procesu
          5.1.2 Obsah (učivo) jako činitel výuky
          5.1.3 Vzájemný vztah učitele a žáků ve výuce
          5.1.4 Prostředky ve výuce se zaměřením na metody a formy výuky
          5.1.5 Proces výuky jako společné objevování
          5.1.6 Podmínky výuky
    5.2 Pedagogická evaluace v teorii a praxi výuky se zaměřením na školní hodnocení
    5.3 Prostředky a formy školního hodnocení
          5.3.1 Hodnocení známkou (klasifikace) jako součást školního hodnocení žáka
          5.3.2 Slovní hodnocení žáka a jeho význam
          5.3.3 Sebehodnocení žáka
          5.3.4 Další formy a prostředky školního hodnocení
    5.4 Pedagogické projektování v procesu výuky
    Závěr a shrnutí
    Použitá a doporučená literatura
6. Základní otázky sociální pedagogiky
    Úvod
    6.1 Sociální pedagogika jako moderní pedagogická disciplína
    6.2 Proces socializace a výchova
    6.3 Vliv a funkce „prostředí“ ve výchově
          6.3.1 Přirozená prostředí a výchova
          6.3.2 Prostředí školy a dalších výchovných zařízení ve vztahu k výchově
    6.4 Sociální a pedagogická komunikace a interakce
    Závěr a shrnutí
    Použitá a doporučená literatura
Závěr
Conclusion
Přílohy
Seznam obrázků a tabulek
Literatura
Rejstřík


Autor: Šafránková Dagmar
Vazba: brožovaná
Formát: 145 x 206 x 21 mm
Počet stran: 368
Vydáno: 2019

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: